Η
κυβέρνηση της ΝΔ προχωρά στην εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής
αγωγής ακολουθώντας το βηματισμό της προηγούμενης κυβέρνησης. Όπως και η
προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεν προϋπολόγισε ούτε ένα ευρώ παραπάνω στον
Κρατικό Προϋπολογισμό για την ουσιαστική και αναβαθμισμένη εφαρμογή της
δίχρονης προσχολικής αγωγής. Υλοποιεί την απαράδεκτη νομοθετική ρύθμιση του
ΣΥΡΙΖΑ που προβλέπει, κατά παρέκκλιση του νόμου, ενάντια, δηλαδή σε
επιστημονικές και τεχνικές προδιαγραφές, την μαζική στέγαση προνηπίων και
νηπίων σε προκάτ που προορίζονται για σεισμόπληκτους, πυρόπληκτους κ.τ.λ., υπολογίζοντάς τα, περίπου, σε 680
για 15.000 παιδιά. Επιπλέον ακολουθεί την πεπατημένη της προηγούμενης
κυβέρνησης για την προαιρετικότητα του ολοήμερου νηπιαγωγείου, την
απαράδεκτη αύξηση του ωραρίου, δια
νόμου, των νηπιαγωγών, την αύξηση του αριθμού από 7 σε 14 παιδιά για να
συγκροτηθεί νηπιακό τμήμα.
Μετά από όλα
τα παραπάνω, σειρά για την κυβέρνηση έχει το περιεχόμενο του νηπιαγωγείου!
Πραγματικά,
αποτελεί υποκρισία από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, να μιλάει για
αναβάθμιση του περιεχομένου της προσχολικής αγωγής τη στιγμή που στοιβάζονται
παιδιά και νηπιαγωγοί σε «κλουβιά», με υπερπληθή τμήματα των 25 παιδιών. Τη
στιγμή που
καταστρατηγούνται
προδιαγραφές που αφορούν στην χωροταξική κατανομή σχολικών κτιρίων σε κοινούς
χώρους και σκοπεύουν να τοποθετήσουν προκάτ σε αυλές γυμνασίων και λυκείων (!!)
αδιαφορώντας για την αναλογία χώρου σε τ.μ. ανά παιδί. Τη στιγμή που δεν
υπάρχει καμία αναβάθμιση στην υλικοτεχνική υποδομή. Τη στιγμή που το απαραίτητο
βοηθητικό προσωπικό είναι ανύπαρκτο!
Αλήθεια,
στις σημερινές συνθήκες, ένας ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός, που θα έπρεπε
υποχρεωτικά να είναι σε μόνιμη βάση στα νηπιαγωγεία υποστηρίζοντας το
παιδαγωγικό έργο των νηπιαγωγών και στηρίζοντας επιστημονικά, συλλογικά και
ατομικά τα παιδιά που ενδεχομένως το
έχουν ανάγκη, που θα επιτελέσει το έργο του; Στο διάδρομο;
Επιπλέον,
η αντιπαιδαγωγική πρόταση της διακριτής διδασκαλίας γνωστικών αντικειμένων όπως
π.χ. είναι τα αγγλικά, σε ηλικίες που είναι ζητούμενο προς κατάκτηση η
αφομοίωση της μητρικής γλώσσας, πάει ένα βήμα παραπέρα το πνεύμα του ισχύοντος
αναλυτικού προγράμματος, που σε κάθε περίπτωση, ενιαία με το υπόλοιπό
εκπαιδευτικό σύστημα, προωθεί τις οριζόμενες δεξιότητες για τον χρηστικό
και λειτουργικό αυριανό μαθητή, μεθαυριανό εργαζόμενο.
Δηλαδή,
ακόμα και αν διακηρύσσεται το παιχνίδι ως μέσον ή οι αναδυόμενες δραστηριότητες
ως μεθοδολογία, ορίζεται ξεκάθαρα πως όλη η διαδικασία στο νηπιαγωγείο πρέπει
να υποτάσσεται στην εκμάθηση κάθε είδους εγγραμματισμού (βλέπε χρήση
υπολογιστών, γραπτής έκφρασης κ.α.) αποκτώντας τις αναγκαίες δεξιότητες,
αποσπασματικά ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στο εξίσου αποσπασματικό και
κατακερματισμένο πρόγραμμα του δημοτικού σχολείου.
Κανένας
συνάδελφος δεν πρέπει να πέσει στην παγίδα του Υπουργείου!
Αντιπαλεύουμε
το ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα και κάθε χειρότερη εκδοχή του.
Θα
εναντιωθούμε σε κάθε σχεδιασμό της κυβέρνησης που προωθεί ακόμα παραπέρα τον
κατακερματισμό του αναλυτικού προγράμματος, προκρίνοντας την διακριτή εκμάθηση
δεξιοτήτων όπως είναι η ξένη γλώσσα ή οι Η/Υ, τονίζοντας, ταυτόχρονα, ότι και
το υπάρχον αναλυτικό πρόγραμμα δεν καλύπτει τις πραγματικές αναπτυξιακές
ανάγκες των παιδιών ούτε στο περιεχόμενο, ούτε στην μεθοδολογία του.
Μας
ενδιαφέρει το πως θα στηριχθεί ο κυρίαρχος παιδαγωγικός ρόλος της/του
Νηπιαγωγού με όλα τα μέσα αλλά και την κατάλληλη επικουρική στήριξη των
απαραίτητων επιστημονικών ειδικοτήτων.
Πάνω
απ’ όλα είναι ανάγκη να διεκδικήσουμε αυτό που επιτάσσει η δυνατότητα του
σήμερα για να καλυφτούν οι ανάγκες των παιδιών σε αναβαθμισμένη παιδαγωγική
παρέμβαση.
Καλούμε τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών
Π.Ε. να δυναμώσουν τον αγώνα τους μαζί με τις/τους Νηπιαγωγούς και τους γονείς
των παιδιών μας για:
·
Καθολική
εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής σε σύγχρονα, ασφαλή νηπιαγωγεία.
Με ευθύνη του κράτους, των αντίστοιχων υπουργείων να αυξηθεί, γενναία η
χρηματοδότηση, για να αγοραστούν, απαλλοτριωθούν οικόπεδα και να χτιστούν τα
αναγκαία κτίρια.
·
Μόνιμους
διορισμούς όλου του αναγκαίου προσωπικού (παιδαγωγικού, ειδικού παιδαγωγικού,
βοηθητικού, κ.α.). Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών.
·
Μείωση
της αναλογίας σε 1 νηπιαγωγό για 15 νήπια
·
Μείωση
του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας τους, όπως
γίνεται σε όλη την εκπαίδευση.
·
Δημιουργία
τμημάτων ένταξης σε όλα τα Νηπιαγωγεία για να καλύπτονται οι ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων.
·
Αναβάθμιση
του παιδαγωγικού ρόλου των νηπιαγωγών με επιστημονική στήριξη, περιοδικές
επιμορφώσεις με ευθύνη των δημόσιων πανεπιστημίων και απαλλαγή από τα διδακτικά
τους καθήκοντα ώστε να στηρίζονται με ουσιαστικό τρόπο, να συγχρονίζουν το
παιδαγωγικό έργο με τα νεώτερα, κάθε φορά, επιστημονικά δεδομένα.
·
Παιδαγωγικό
πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται στην πραγματικές, επιστημονικά τεκμηριωμένες
απόψεις που αφορούν στην ολόπλευρη κοινωνική, νοητική, συναισθηματική ανάπτυξη
του νηπίου, εξασφαλίζοντας και όλα τα μέσα, υλικά και όχι μόνο, για να
υλοποιηθεί.
Αθήνα, 12-2-2020