Η κυβέρνηση της ΝΔ προετοιμάζει νέες αντιδραστικές αλλαγές
στη δομή και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης,
νέα επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας!
στη δομή και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης,
νέα επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας!
Παρουσιάστηκαν από την Υπουργό Παιδείας, στο Υπουργικό Συμβούλιο
(27/2), οι 16 άξονες των κυβερνητικών παρεμβάσεων για την Παιδεία που σχεδιάζει
να υλοποιήσει η κυβέρνηση το αμέσως επόμενο διάστημα. Πιο συγκεκριμένα:
Συνεχίζονται οι
αλλαγές που χειροτερεύουν τους όρους μόρφωσης στο
Γενικό Λύκειο. Η ΝΔ αφού εφάρμοσε το
νόμο Γαβρόγλου που επί της ουσίας καταργεί το Λύκειο ως βαθμίδα της Γενικής
Εκπαίδευσης και το μετατρέπει σε προπαρασκευαστικό στάδιο για την εισαγωγή στο
Πανεπιστήμιο, έρχεται τώρα να υψώσει νέους ταξικούς φραγμούς. Επαναφέρει την
Τράπεζα Θεμάτων για κάθε τάξη του Λυκείου, το εθνικό απολυτήριο και την
ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τη μια και μόνη
χρονιά που εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων έμειναν μετεξεταστέοι το 40% των
μαθητών.
Οι
αλλαγές αυτές κάνουν το Λύκειο ακόμα πιο ανταγωνιστικό, οδηγούν σε
ακόμα πιο
εξουθενωτικές εξετάσεις, αυξάνοντας το άγχος και την πίεση των μαθητών, ενώ
ταυτόχρονα η λαϊκή οικογένεια θα βάλει ακόμα πιο
βαθιά το χέρι στη τσέπη για τα φροντιστήρια.
Εισάγονται
τα λεγόμενα “εργαστήρια δεξιοτήτων”. Η
εισαγωγή των δεξιοτήτων σε βάρος της σύγχρονης γενικής μόρφωσης που πρέπει να
παρέχει το σχολείο σήμερα κινείται σε αντιδραστική κατεύθυνση, εντείνει τον
κατακερματισμό και την αποσπασματικότητα. Δεν αντιμετωπίζονται τα σοβαρά
προβλήματα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο μαθητής μέσα από την εκπαιδευτική
διαδικασία μπορεί και πρέπει να κατακτά τους βασικούς νόμους κίνησης της Φύσης
και της Κοινωνίας έτσι ώστε να μπορεί να εξηγεί τη φυσική και κοινωνική
πραγματικότητα. Η αφομοίωση της επιστημονικής μεθοδολογίας τού δίνει τη
δυνατότητα σε όλη του τη ζωή να εισέρχεται στην ουσία των φαινομένων, να αποκτά
κριτική ικανότητα, αναλυτικό τρόπο σκέψης. Η σύνδεση της θεωρίας με την πράξη,
η κατανόηση της εφαρμογής της επιστήμης στην παραγωγή μέσω της τεχνολογίας πρέπει
να στοχεύει σε αυτή τη διαδικασία. Ένα τέτοιο σχολείο μπορεί να αναπτύξει την
προσωπικότητα του μαθητή ολόπλευρα, να τον καταστήσει ικανό να συμβάλει στην
κοινωνική εξέλιξη.
Την ίδια στιγμή η επίμονη προσπάθεια για την εισαγωγή των
προγραμμάτων επιχειρηματικότητας στα αναλυτικά προγράμματα έχει διπλό ρόλο. Από
τη μια, καλλιεργεί την ψευδαίσθηση στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών ότι
μπορούν να γίνουν επιχειρηματίες και να “ξεφύγουν” από τη μιζέρια που τους έχει
επιβάλει η αντιλαϊκή πολιτική και από την άλλη να ταυτιστούν με τις αξίες και
τους στόχους των επιχειρηματιών έτσι ώστε να αποδέχονται αδιαμαρτύρητα την
επίθεση στα δικαιώματα και τη ζωή τους, να τα δίνουν όλα για την κερδοφορία των
επιχειρήσεων.
Δρομολογείται
η αντιδραστική αξιολόγηση/αυτοαξιολόγηση. Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει σε όλους τους
τόνους και σε όλα τα επίπεδα ότι θα αυστηροποιήσει το θεσμικό πλαίσιο για την
αξιολόγηση και την αυτοαξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Έχει στα χέρια
της όλο το νομοθετικό πλαίσιο του ΣΥΡΙΖΑ και με βάση αυτό θα προχωρήσει στους
σχεδιασμούς. Μάλιστα αναφέρεται ότι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα
δρομολογηθεί μέσα στο 2020. Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις και οι
ελεγχόμενες διαρροές το τελευταίο διάστημα τόσο της Υπουργού Παιδείας, όσο και
του προέδρου του ΙΕΠ, ότι ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται με βάση την επίδοση
του μαθητή, από την απόκλιση του προφορικού και του γραπτού βαθμού με βάση την
Τράπεζα Θεμάτων, ο σχολικός σύμβουλος θα έχει γραφείο μέσα στο σχολείο και θα
μπορεί να μπαίνει μέσα στην τάξη και να παρακολουθεί το μάθημα και βέβαια ότι η
αξιολόγηση θα συνδεθεί με τη χρηματοδότηση, όπως συμβαίνει και στα ΑΕΙ όπου το
20% θα συναρτάται από την αξιολογική επίδοση.
Η προώθηση της αντιδραστικής αξιολόγησης δεν έχει καμία σχέση με
τη στήριξη και την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και του εκπαιδευτικού. Αν
ήθελε πραγματικά η κυβέρνηση να το αναβαθμίσει το πρώτο πράγμα που θα έκανε θα
ήταν να διορίσει τους χιλιάδες αναπληρωτές που δουλεύουν στα σχολεία και
βρίσκονται σε ομηρία. Η αντιδραστική
αξιολόγηση αποτελεί ένα ακόμα μέσο για την προώθηση της αντιεκπαιδευτικής
πολιτικής, την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, την υποχρηματοδότησή τους,
την υποβάθμιση της παρεχόμενης μόρφωσης.
Αυτό επιβεβαιώνει
και η διεθνής εμπειρία. Όπου εφαρμόστηκε η λεγόμενη αξιολόγηση τα αποτελέσματα
ήταν τραγικά για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς με κλείσιμο σχολείων,
απολύσεις εκπαιδευτικών, ταξική διαφοροποίηση – κατηγοριοποίηση των σχολείων!
Οι
εξαγγελίες της κυβέρνησης για προτεραιότητα της κάλυψης των κενών για τα
πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι
μνημείο κυνισμού και παραδοχής ότι θα παραμένουν κάθε χρονιά και με τη βούλα
του νόμου εκατοντάδες κενά στα υπόλοιπα μαθήματα, σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
Προωθείται
ακόμα πιο πολύ η επιχειρηματική λειτουργία των πανεπιστημίων. Δίνεται έτσι ένα ακόμα χτύπημα στο εκπαιδευτικό και ερευνητικό
ρόλο που πρέπει να έχουν τα πανεπιστήμια που θα αναγκάζονται να δρουν με όρους
επιχειρηματικούς, αναζητώντας πελάτες – φοιτητές και θα παράγουν «προϊόντα»
προς πώληση.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. συνεχίζει την αντιεκπαιδευτική της πολιτική
πατώντας επάνω στο νομοθετικό οπλοστάσιο που παρέλαβε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
(βλ ν. 4547/18 για δομές, ν. 4589 για διορισμούς, αρ. 33 για Προσχολική Αγωγή,
ν. Γαβρόγλου για Λύκειο κ.α.)
Απαιτούμε:
·
Μόνιμη και σταθερή δουλειά
με δικαιώματα. Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών. Αυξήσεις σε μισθούς και
συντάξεις. Μείωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης.
·
Επαρκής κρατική
χρηματοδότηση, σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια και υποδομές. Αναβάθμιση των
εργαστηρίων, των βιβλιοθηκών και υποστηρικτικών χώρων και δομών σε όλα τα
σχολεία.
·
Καθολική εφαρμογή της
Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής με σύγχρονους όρους και προϋποθέσεις.
·
Μείωση του αριθμού μαθητών
ανά τάξη. Να επανέλθει ο υπεύθυνος ολοήμερου. Να λειτουργήσει άμεσα η
Ενισχυτική Διδασκαλία και η Π.Δ.Σ. Να ιδρυθούν και να στελεχωθούν όλα τα
αναγκαία τμήματα ΖΕΠ.
·
Ενίσχυση όλων των δομών
της Ειδικής Αγωγή. Πρόσληψη μόνιμων ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα
σχολεία.
·
Σύγχρονα αναλυτικά
προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια που θα ενισχύουν τη γενική μόρφωση και
παιδεία. Ουσιαστική επιστημονική δημόσια και δωρεάν επιμόρφωση όλων των
εκπαιδευτικών στα Δημόσια Πανεπιστήμια.
·
Αποκλειστικά Δημόσια και
Δωρεάν Παιδεία για όλους. Ούτε 1€ από την τσέπη γονιών, μαθητών, εκπαιδευτικών
για λειτουργικά έξοδα των σχολείων.
Διεκδικούμε:
2. Ένα σχολείο που θα
μορφώνει ολόπλευρα τους μαθητές, θα αναπτύσσει τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά
τους, θα καλλιεργεί τη αγάπη για τη γνώση!
Εδώ και
τώρα να πολλαπλασιαστούν οι αποφάσεις των σωματείων για απεργία – αποχή από την
αξιολόγηση.
Μάρτης 2020