Διδακτικό ωράριο εκπαιδευτικών
Η
Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας με αποφάσεις του Διοικητικού της Συμβουλίου και
των Γενικών Συνελεύσεων του Κλάδου έχει, εδώ και δεκαετίες, αναδείξει τις
συνθήκες ανισότητας που επικρατούν στον χώρο της εκπαίδευσης, ως προς το
διδακτικό ωράριο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ωράριο των εκπαιδευτικών των
νηπιαγωγείων.
Το
Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. τονίζει ότι ο θεσμοθετημένος τρόπος λειτουργίας και δόμησης του
προγράμματος των ολιγοθέσιων σχολείων (το 96% των νηπιαγωγείων υπάγονται σ’
αυτή την κατηγορία) δεν επιτρέπει τη
μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτά, με βάση τα χρόνια υπηρεσίας τους, γεγονός που δημιουργεί έντονη
διαφοροποίηση σε σχέση με το ωράριο των εκπαιδευτικών που εργάζονται στις
πολυθέσιες σχολικές μονάδες. Ο/η προϊστάμενος/η των ολιγοθέσιων σχολείων και
νηπιαγωγείων έχει πλήρες διδακτικό ωράριο και είναι, εκ των πραγμάτων,
αναγκασμένος/η να επιτελεί το διοικητικό έργο με το οποίο είναι
επιφορτισμένος/η σε χρόνο εκτός εργασιακού ωραρίου (ιδιαίτερα αν στο
Νηπιαγωγείο λειτουργεί πρωινή υποδοχή) κάτι το οποίο αποτελεί κατάφωρη
παραβίαση εργασιακών δικαιωμάτων.
Στην περίπτωση των νηπιαγωγείων, ειδικότερα, οι ανισότητες εντείνονται αφού στο χρονικό διάστημα της πρωινής λειτουργίας στα δημοτικά σχολεία
εμφανίζεται να πραγματοποιούνται 6 διδακτικές ώρες ενώ στα νηπιαγωγεία 5 και το
έργο της επίβλεψης των νηπίων κατά την υποδοχή, διαλείμματα και αποχώρηση δεν
υπολογίζεται ως διδακτικός χρόνος. Ωστόσο
αποτελεί καθαρά διδακτικό χρόνο αφού όλο αυτό το διάστημα ο/η νηπιαγωγός
απασχολείται πλήρως, επιβλέπει και καθοδηγεί τα νήπια δίχως να είναι δυνατό να
πράξει οτιδήποτε διαφορετικό. Παρουσιάζεται, επίσης, ανισότητα διδακτικού
χρόνου ακόμα και μεταξύ των τμημάτων και των νηπιαγωγών, που διδάσκουν σ’ αυτά,
σε σχέση με τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας (π.χ. από το αν λειτουργεί ή
όχι πρωινή υποδοχή) της τάξης των 15, 30, 45 λεπτών ως προς το χρόνο
απασχόλησης.
Διεκδικούμε:
·
Μείωση του διδακτικού
ωραρίου των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε όλα τα ολιγοθέσια νηπιαγωγεία και
δημοτικά σχολεία, ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας τους κατ’ αναλογία με ό, τι
εφαρμόζεται σε όλες τις πολυθέσιες σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,
ώστε να υπάρχει πραγματικά ενιαίο ωράριο για όλους (24 ώρες μέχρι 10 χρόνια υπηρεσίας, 23 ώρες,
από 10 μέχρι 15 χρόνια υπηρεσίας, 22 ώρες, από 15 μέχρι 20 χρόνια υπηρεσίας, 21
ώρες, από 20 μέχρι 25 χρόνια υπηρεσίας, 20 ώρες, από 25 μέχρι 30 χρόνια υπηρεσίας,
19 ώρες, από 30 χρόνια και πάνω), με απώτερο στόχο την εξίσωση του ωραρίου
τους με αυτό των εκπαιδευτικών της Β/θμιας εκπαίδευσης.
·
Για τα νηπιαγωγεία, να
υπολογίζεται στον διδακτικό χρόνο η υποδοχή-αποχώρηση και το διάλειμμα, καθώς οι νηπιαγωγοί δεν επιτηρούν
απλά τους μαθητές, αλλά διδάσκουν συγκεκριμένες δεξιότητες και απαιτείται
επαυξημένη προσοχή.
·
Μείωση του διδακτικού
ωραρίου των προϊστάμενων 4/θέσιων και κάτω σχολικών μονάδων (νηπιαγωγείων και
δημοτικών) κατ’ αντιστοιχία με των διευθυντών/ντριών των 4/θέσιων και 5/θέσεων
δημοτικών σχολείων.
·
Τοποθέτηση ενός/μιας
επιπλέον νηπιαγωγού σε κάθε νηπιαγωγείο και ενός δασκάλου/ας σε κάθε ολιγοθέσιο
δημοτικό σχολείο με σύσταση οργανικής θέσης.
·
Άμεση απόδοση των
δεδουλευμένων υπερωριών στους/τις νηπιαγωγούς των οργανικά ή και λειτουργικά
4/θέσεων νηπιαγωγείων. Άμεση καταβολή όλων των δεδουλευμένων υπερωριών και
άμεση εφαρμογή του θεσμικά κατοχυρωμένου ωραρίου με κλιμακωτή μείωση που
αυθαίρετα δεν εφαρμόζεται σε πολλές Δ/νσεις με παράνομες αιτιάσεις (διάκριση
λειτουργικών και οργανικών θέσεων Ν/Γ, μη ενημέρωση και μη έγκαιρη υποβολή των
υπερωριών, κ.λ.π).
·
Επιπλέον αριθμός
νηπιαγωγών σε κάθε Δ/νση Π.Ε. ανάλογα με
τις ανάγκες για την αναπλήρωση των νηπιαγωγών σε περίπτωση απουσίας λόγω
ασθένειας, είτε κανονικής άδειας, είτε λόγω συμμετοχής σε Συνέδρια ή
προγράμματα ERASMUS, είτε σε
συνδικαλιστικές δραστηριότητες. Να μην εξαρτάται η απουσία τους από τη
διάθεση του/της κάθε Διευθυντή/ντριας Εκπαίδευσης και έτσι δε θα κωλύεται η
εύρυθμη λειτουργία των νηπιαγωγείων.
·
Λειτουργία των ολιγοθέσιων
δημοτικών σχολείων με λειτουργικότητα που θα προσδιορίζεται από τη σχέση 1 προς
10, 2 προς 20, κλπ., με εξαίρεση νησιωτικές, ορεινές περιοχές, δυσπρόσιτες,
όπου η λειτουργία πρέπει να εξασφαλίζεται χωρίς ελάχιστο όριο μαθητών -
μαθητριών.
·
Ίδρυση οργανικών θέσεων
ειδικοτήτων στα ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία.
·
Η
συμπλήρωση ωραρίου των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων να γίνεται το ανώτερο σε 2
σχολεία. Ο χρόνος μετακίνησης από
το ένα σχολείο στο άλλο για την εκτέλεση υπηρεσίας να θεωρείται εργάσιμος και
να υπολογίζεται στη συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου.
·
Ίδρυση
οργανικών θέσεων για τα ολοήμερα τμήματα.
· Μείωση του τεράστιου όγκου γραφειοκρατίας των προϊστάμενων και των σχολικών μονάδων που παρεμποδίζει το εκπαιδευτικό έργο.
· Μείωση των μαθητών/τριών ανά τμήμα στο Νηπιαγωγείο σε αναλογία εκπαιδευτικού – μαθητή 1/15.