Πραγματοποιήθηκε στις 17/7/2024 συνάντηση του ΔΣ της ΔΟΕ με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, αποτελούμενη από την Υφυπουργό κα Ζ. Μακρή και τον Γ.Γ. του Υπουργείου κ. Ι. Κατσαρό.
Στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε μετά από αίτημα του νέου ΔΣ της ΔΟΕ, θέσαμε όλα τα μικρά και μεγάλα ζητήματα που απασχολούν και που δυσκολεύουν τη ζωή και το έργο των συναδέλφων μας μέσα και έξω από το σχολείο. Παρουσιάσαμε τις θέσεις και τις αποφάσεις του κλάδου, με στόχο να λάβουμε σαφείς και συγκεκριμένες απαντήσεις.
Στην αρχή της τοποθέτησής μας στηλιτεύσαμε με έντονο τρόπο την απουσία από τη συνάντηση του Υπουργού Παιδείας Κ. Πιερρακάκη, παρότι ήταν ενήμερος εδώ και μέρες για τη συνάντηση. Θεωρούμε ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ απαξιώνει με αυτόν τον τρόπο τη συζήτηση με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, σε μια περίοδο που έχει συναντήσει δια ζώσης πολλούς φορείς εκπαιδευτικούς και μη. Το να αποφεύγει να συναντήσει αυτούς που εκπροσωπούν χιλιάδες εκπαιδευτικούς που κρατούν όρθια τα σχολεία, κάναμε ξεκάθαρο ότι το θεωρούμε απαράδεκτο και ότι εκτιμάμε πως έχει να κάνει με την πλήρη αδυναμία να πάρει θέση στα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης.
Μέσα από τις τοποθετήσεις του ΔΣ της ΔΟΕ τέθηκαν επιγραμματικά τα εξής ζητήματα:
● Αναδείξαμε τις συνθήκες ζωής και εργασίας των εκπαιδευτικών, που είναι επιεικώς απαράδεκτες για την εποχή μας. Συνθήκες που επηρεάζουν άμεσα και τους όρους διεξαγωγής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Την άθλια οικονομική κατάσταση χιλιάδων συναδέλφων που ζουν με 1000 ευρώ περίπου το μήνα κατά μέσο όρο, τους 27.935 απολυμένους αναπληρωτές της Πρωτοβάθμιας, που σήμερα ψάχνουν μεροκάματο για να συμπληρώσουν το επίδομα ανεργίας, τα 750 ευρώ με τα οποία αμείβεται ένας νεοδιόριστος, τις περίπου 1.000 παραιτήσεις αναπληρωτών, επειδή δεν αντέχουν το κόστος διαβίωσης γυρνώντας όλη την Ελλάδα χωρίς στήριξη σε στέγαση, σίτιση και μεταφορές. Πολλά από τα παραπάνω θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με βάση την πρόταση για Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που έχει καταθέσει η ΔΟΕ και το Υπουργείο δεν έχει ανταποκριθεί εδώ και έναν χρόνο εμπαίζοντας τους εκπαιδευτικούς και την Ομοσπονδία.
● Θέσαμε το περιβάλλον πίεσης και τεράστιας ανασφάλειας που ζούμε οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία, ως απόρροια του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας που έχουν διαμορφώσει όλες οι Κυβερνήσεις. Ότι πραγματικά οι εκπαιδευτικοί ζούμε μια ασφυκτική κατάσταση, από τους όρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τον αριθμό μαθητών στις τάξεις, τις ελλείψεις και τα κενά, τα σύνθετα εκπαιδευτικά ζητήματα που έχουμε να λύσουμε, μέχρι τις διώξεις που έχουμε υποστεί με συγκεκριμένα παραδείγματα σε όλη την Ελλάδα π.χ. η συλλήψεις και η κράτηση στο αστυνομικό τμήμα συναδέλφων/ισσών στη Ρόδο.
● Έγινε ξεχωριστή αναφορά στο ζήτημα των κτηριακών υποδομών, της απουσίας αντισεισμικών ελέγχων, τους καθημερινούς τραυματισμούς εκπαιδευτικών και μαθητών, τους κίνδυνους από την απουσία ελέγχων, με ευθύνη του κράτους, την έκδοση πιστοποιητικών πυρασφάλειας και τον έλεγχο του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, καθιστώντας την πολιτική ηγεσία και τους αρμόδιους φορείς υπεύθυνους για ό,τι συμβεί.
● Τονίσαμε ότι απέναντι σε αυτή την κατάσταση η Κυβέρνηση συνεχίζει να στοχοποιεί τον κλάδο, αξιοποιώντας και τα ΜΜΕ, για όλα τα προβλήματα και με τον μανδύα της «αναβάθμισης» να προσπαθεί να επιβάλει με αυταρχισμό και τρομοκράτηση τους νόμους 4692 και 4823 για την λεγόμενη αξιολόγηση, δηλαδή την προσπάθεια κατηγοριοποίησης σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
● Σταθήκαμε αναλυτικά στην τελευταία εγκύκλιο του ΓΓ του ΥΠΑΙΘΑ και καταστήσαμε σαφές στην πολιτική ηγεσία να μην συνεχίσει αυτή την τακτική και τη νέα σχολική χρονιά, γιατί κυριολεκτικά θα τη ναρκοθετήσει και ότι ο κλάδος θα απαντήσει συντεταγμένα, δυναμικά και συλλογικά με βάση τις αποφάσεις του.
● Ξεκαθαρίσαμε ότι κάθε απόπειρα στοχοποίησης οποιουδήποτε συναδέλφου/ισσας συμμετέχει στην απεργία – αποχή, κάθε προσπάθεια αμφισβήτησης των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και ελευθεριών αποτελεί αιτία πολέμου για τον κλάδο.
Επιπλέον ζητήσαμε σαφείς απαντήσεις για τα παρακάτω σοβαρά θέματα:
-Τους μόνιμους διορισμούς και τον ελάχιστο αριθμό που κατανέμεται στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση από τους 10.000 που έχουν ανακοινωθεί για φέτος, με δεδομένο ότι μόνο πέρσι δούλεψαν σχεδόν 28.000 αναπληρωτές και ότι φαίνεται πως τελικά θα είναι ελάχιστοι και ετούτη τη χρονιά συγκριτικά με τις ανάγκες των σχολείων.
-Τη μονιμοποίηση των χιλιάδων νεοδιόριστων που βρίσκονται σε ομηρεία και δεν έχουν εκδοθεί οι διαπιστωτικές τους πράξεις, ενώ έχει παρέλθει η διετία που προβλέπεται.
-Τα λάθη στους πίνακες προϋπηρεσίας πολλών συναδέλφων αλλά και την αδικία να χάνεται για 1-3 ημέρες η προϋπηρεσία ενός πλήρους διδακτικού έτους για χιλιάδες συναδέλφους.
-Τα χιλιάδες κενά και το αν αυτά θα καλυφθούν από την έναρξη της νέας χρονιάς.
-Τη συζήτηση για γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, που μας βρίσκει κάθετα αντίθετους και αποτελεί «αιτία πολέμου» για τον κλάδο.
-Τις πολλές απαράδεκτες συγχωνεύσεις τμημάτων σε διάφορες περιοχές, τις μη εγκρίσεις κατάτμησης τμημάτων (παραβιάζοντας ακόμα και το άδικο, ήδη υπάρχον, νομοθετικό πλαίσιο), αντί για τη μείωση του αριθμού μαθητών στις τάξεις, που κάπως θα απάλυνε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε μέσα στα σχολεία.
-Τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, που θα αναγκάζουν συναδέλφους να διδάσκουν μέχρι τα 67 τους χρόνια στην καλύτερη περίπτωση.
-Την ανάγκη σύστασης οργανικών θέσεων σε όλες τις ειδικότητες.
-Την ανάγκη πραγματικών αυξήσεων στους μισθούς, την επαναφορά των Δώρων που έχουν κοπεί από τους Δημόσιους Υπαλλήλους.
-Τα θέματα συνυπηρέτησης των ζευγαριών, όπως ισχύει για άλλους κλάδους και χώρους του Δημοσίου.
-Τα δικαιώματα των αναπληρωτών, που αντιμετωπίζονται ως εκπαιδευτικοί β΄ κατηγορίας και ειδικά το απαράδεκτο γεγονός, ότι μόνο η γυναίκα εκπαιδευτικός από όλους τους εργαζόμενους δεν έχει δικαίωμα στην 9μηνη άδεια ανατροφής, στην επαπειλούμενη κα.
-Τα ζητήματα δωρεάν μετακίνησης των εκπαιδευτικών για να αναλάβουν υπηρεσία, την ανάγκη μόνιμων εκπτώσεων, την αύξηση των χιλιομετρικών αποζημιώσεων από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
-Τα επείγοντα θέματα της στέγασης ιδιαίτερα των αναπληρωτών και νεοδιόριστων με τις ντροπιαστικές εικόνες σε μεγάλα νησιά κάθε χρόνο, που όμως πλέον αφορούν κάθε συνάδελφο, με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στον χώρο της ενοικίασης στέγης.
-Τις προτάσεις της Ομοσπονδίας για νομοθετική πρωτοβουλία με στόχο την θωράκιση των εκπαιδευτικών από άδικες διώξεις.
-Το πλαίσιο οικονομικής ασφυξίας που διαμορφώθηκε ταυτόχρονα με την κατάργηση των σχολικών επιτροπών στους Δήμους.
-Τις εξελίξεις στην Ειδική Αγωγή, με τους νέους κόφτες και τις περικοπές στις παράλληλες στηρίξεις και τα τμήματα ένταξης. Τα επικίνδυνα σχέδια για τους σχολικούς νοσηλευτές.
-Το νέο νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί στα τέλη Ιουλίου και όσα προβλέπει πίσω από τη «βιτρίνα» του ψηφιακού φροντιστηρίου.
-Τις συνδικαλιστικές άδειες που δικαιούνται τα μέλη των ΔΣ ΔΟΕ και ΙΠΕΜ-ΔΟΕ και έχει κόψει ετσιθελικά το ΥΠΑΙΘ για να βάλει περαιτέρω εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση.
Τέλος θέσαμε την πάγια θέση μας για την επαναφορά της άδειας για τη διευκόλυνση διεξαγωγής των εκλογών των συλλόγων και της δια ζώσης διαδικασίας για τις επερχόμενες στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, καθώς και την αλλαγή στο νέο νόμο της απαράδεκτης δυνατότητας αντικατάστασης από το Υπουργείο και όχι από τους εργαζόμενους σε περίπτωση παραίτησης κάποιου αιρετού.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ σε όλα τα παραπάνω, που αποτελούν ένα μόνο μέρος της αφόρητης πραγματικότητας για την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της τάξης, δεν βρήκε να δώσει ΚΑΜΙΑ πραγματικά ουσιαστική απάντηση, ενώ δεν δεσμεύτηκε για τίποτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα τόσα σοβαρά θέματα που θέσαμε με συγκεκριμένα στοιχεία και προτάσεις, για το μόνο που η πολιτική ηγεσία ήταν σαφής και αναλυτική ήταν το ζήτημα της εφαρμογής της λεγόμενης αξιολόγησης.
Πιο συγκεκριμένα:
-Ακούσαμε λόγια συγκατάβασης για αρκετά θέματα με την ταυτόχρονη επωδό ότι το ΥΠΑΙΘΑ δεν είναι αρμόδιο ή ότι το θέμα αφορά συναρμόδια Υπουργεία, άρα είναι δύσκολο να λυθεί (ΣΣΕ-Μισθολογικά, Αντισεισμικός Έλεγχος, Σχολικές υποδομές κλπ).
-Για τους αναπληρωτές ουσιαστικά η πολιτική ηγεσία επιβεβαίωσε προκλητικά ότι τους θεωρεί εκπαιδευτικούς β’ κατηγορίας, με την αιτιολογία ότι οι εργασιακές τους σχέσεις μοιάζουν με αυτές άλλων ελαστικά εργαζόμενων σε άλλους κλάδους αλλά και με το ακόμα πιο αποκαλυπτικό ότι η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ εμποδίζει μια σειρά δικαιώματα να κατοχυρωθούν.
-Ακόμα και ορισμένες απαντήσεις που δόθηκαν ήταν εντελώς αόριστες, π.χ. για το θέμα προστασίας του εκπαιδευτικού από αυθαίρετες διώξεις ειπώθηκε ότι θα προβλεφθεί να απαλλάσσεται ο εκπαιδευτικός, χωρίς ωστόσο να υπάρξει κάποια άλλη δέσμευση, για την αντικατάσταση των αιρετών όταν για κάποιο λόγο παραιτούνται, ότι θα το δουν στα πλαίσια της κοινοβουλευτικής διαδικασίας και ότι έχουν εξασφαλιστεί τα κονδύλια για την πρόσληψη αναπληρωτών τη νέα σχολική χρονιά με υπόσχεση για τον ίδιο περίπου αριθμό με πέρσι, κάτι το οποίο μένει να επαληθευτεί.
-Εκεί όμως που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ ξεπέρασε και τον χειρότερο εαυτό της για ακόμα μια φορά, ήταν στο θέμα της λεγόμενης αξιολόγησης. Αφού ακούσαμε ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι η αξιολόγηση προχωρά και μάλιστα ο Γ.Γ. έκανε λόγο για 20.000 αξιολογούμενους (αριθμό τον οποίο και αμφισβητήσαμε ευθέως, γιατί δεν προκύπτει από κάποιο επίσημο στοιχείο ούτε ο ΓΓ προσκόμισε κάτι σχετικό), ότι αξιολογητές και αξιολογούμενοι συμμετέχουν δημιουργικά και με χαρά στη διαδικασία (!), κάτι που δείχνει ότι εκεί στο ΥΠΑΙΑΘ είναι πλήρως αποστασιοποιημένοι από την πραγματικότητα των σχολείων, διατυπώθηκε, για πολλοστή φορά, η γνωστή φράση ότι η αξιολόγηση είναι ψηφισμένος νόμος και θέση της Κυβέρνησης, ότι το θεσμικό πλαίσιο είναι συγκεκριμένο και πως οι συνεχόμενες απειλητικές εγκύκλιοι δεν αποτελούν στην πραγματικότητα απειλές, αλλά στέλνονται για να δίνονται αναλυτικές εξηγήσεις στα στελέχη παρακάτω (sic). Με λίγα λόγια ότι το ΥΠΑΙΘΑ θα συνεχίσει στην αδιέξοδη αυτή πολιτική κάνοντας για ακόμα μια φορά πως δεν γνωρίζει ότι οι εκπαιδευτικοί δεν αρνούμαστε κάποιο υπηρεσιακό καθήκον, αλλά συμμετέχουμε σε συλλογικά αποφασισμένες μορφές πάλης, όπως η Απεργία Αποχή που είναι σε ισχύ και επιβεβαιώθηκε και από την 93η Γ.Σ. του κλάδου.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
είναι γεγονός ότι δεν είχαμε ιδιαίτερες προσδοκίες ούτε αυταπάτες για το αποτέλεσμα της συνάντησης με το ΥΠΑΙΘΑ. Σε κάθε περίπτωση καταστήσαμε σαφές ότι οι εκπαιδευτικοί συσπειρωμένοι στην Ομοσπονδία και τους Συλλόγους μας θα συνεχίσουμε να παλεύουμε και τη νέα σχολική χρονιά να κρατήσουμε όρθια τα σχολεία μας απέναντι στην αντιεκπαιδευτική, αντιπαιδαγωγική πολιτική της Κυβέρνησης, διεκδικώντας δυναμικά και συλλογικά όσα έχουμε ανάγκη, αγκαλιάζοντας κάθε πρωτοβουλία που λειτουργεί προωθητικά στην προάσπιση και τη διεύρυνση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας και την βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών.
Αθήνα, 18-7-2024